Selecteer een pagina

Acute zorg

Wanneer iemand acuut in levensgevaar is door bijvoorbeeld een verkeersongeluk of een val van hoogte, kan de geleverde zorg van het MMT een verschil maken. Samen met het team van de ambulance wordt ter plaatse de patiënt gestabiliseerd om deze vervolgens zo snel mogelijk naar het ziekenhuis te brengen. Daar zetten de artsen en verpleegkundigen de behandeling voort.

 

Samenstelling MMT

  • Een MMT-arts (een gespecialiseerd arts; anesthesioloog of traumachirug)
  • Een MMT-verpleegkundige/HCM (Hems Crew Member) (een gespecialiseerd verpleegkundige in spoedeisende hulp of ambulancezorg)
  • Een piloot

Bij Lifeliner 1 en 4

  • Een chauffeur/HLO (Helicopter Landing Officer)

De taakverdeling binnen het MMT

De piloot brengt het team ter plaatse met de helikopter. De MMT-verpleegkundige assisteert de piloot bij het vliegen en eenmaal ter plaatse de MMT-arts bij de medische taken. Bij Lifeliner 2 en 3 is de MMT-verpleegkundige ook de chauffeur van het MMT-voertuig, bij Lifeliner 1 en 4 bestuurt de chauffeur/HLO het voertuig. Bij Lifeliner 1 en 4 hebben de chauffeurs meerdere taken, naast het besturen van het MMT-voertuig. Hij of zij assisteert de arts en verpleegkundige bij de zorg voor de patiënt en zorgt, als het MMT de helikopter gebruikt, voor een veilige start en landing op de luchthaven.

Binnen 20 minuten specialistische zorg ter plaatse

De vier MMT’s hebben een helikopter en een MMT-voertuig ter beschikking om snel ter plaatse te kunnen komen. Onze helikopters hebben een gemiddelde grondsnelheid van 250 kilometer per uur, hebben geen last van file’s of verkeerslichten en kunnen op plaatsen landen waar het lastig is om met de auto/ambulance te komen. Het doel is het specialistisch team zo snel mogelijk bij de patiënt te brengen. Meestal is dit per helikopter, maar als het voertuig sneller is of de weersomstandigheden maken vliegen niet mogelijk, gebruikt het team het voertuig.

De vier teams leveren in een heel groot deel van Nederland (en zelfs een deel over de landsgrens) binnen 20 minuten zorg. Enkele delen van Nederland hebben een langere aanvliegtijd. In het geval van een lange aanvliegtijd kan een ambulance ervoor kiezen om alvast te gaan rijden in de richting van een ziekenhuis of aanvliegroute van het MMT. Het MMT komt hen dan tegemoet en levert zorg halverwege de route. Dit noemen we een rendez-vous.

Zo snel mogelijk medisch specialistische zorg

Veel mensen denken dat de helikopter vooral gebruikt wordt om patiënten zo snel mogelijk naar het ziekenhuis te brengen. Dat is niet het geval: de bedoeling van de helikopter is om de medisch specialist en verpleegkundige zo snel mogelijk naar de patiënt te brengen, zodat de behandeling kan starten. Als het echt duidelijke tijdswinst oplevert ten behoeve van de behandeling van de patiënt gaat deze met de helikopter mee. Maar in de meeste gevallen brengt de ambulance de patiënten naar het ziekenhuis. De MMT-arts rijdt mee met de ambulance indien dat nodig is. De piloot vliegt met de MMT-verpleegkundige naar het betreffende ziekenhuis om het team weer compleet te maken.

HEMS-vluchten

De vluchten van de helikopters van het MMT zijn HEMS-vluchten. HEMS staat voor Helicopter Emergency Medical Service. Deze vluchten vallen onder specifieke wet- en regelgeving en daarom mag de helikopter van het MMT bijvoorbeeld overal in Nederland op straat, strand, park etc. landen. Door het gebruik van speciale nachtzichtapparatuur (Night Vision Goggles) kan het team ook in het donker gebruik maken van de helikopter.

ANWB Medical Air Assistance (MAA) verzorgt de vliegoperatie van de MMT’s. Zij zorgen met hun helikopters en piloten dat de operatie 24 uur per dag inzetbaar is. Voor meer informatie over de vliegoperatie, zie de website van de ANWB MAA.

Toch zijn er momenten dat het team niet kan vliegen met de helikopter, bijvoorbeeld door beperkt zicht of technisch onderhoud van de helikopter. Dan heeft het MMT een voertuig beschikbaar en rijdt het team zo snel mogelijk naar het incident.

 

Veiligheid

In de vliegoperatie staat veiligheid voorop. En het MMT landt met de helikopter zo dicht mogelijk bij het incident. Dat kan overal zijn: in een weiland, langs de snelweg, op een plein in het dorp of op een sportveld. Iedereen kan dus met de helikopter te maken krijgen en op elk moment. Omstanders zijn vaak betrokken en willen helpen. Maar het belangrijkste is eigenlijk om afstand van de helikopter te bewaren. Het team kan dan veilig werken. In de infographic staan de veiligheidsaspecten overzichtelijk vermeld. (Download hier de infographic)